Sunt sigur că majoritatea bloggerilor și a specialiștilor SEO au avut cel puțin o dată în carieră o situație în care n-au știut care ar fi cea mai bună strategie, dacă să folosească disavow tool sau nu.
Am observat că în ultimul timp funcția a căpătat ceva popularitate, mai ales datorită tool-urilor de audit care scot în față problema toxicității link-urilor sau scorul de spam al unui site. Prin urmare, am ales ca tema de discuție a acestui articol să fie despre disavow.
Ce este și cum să folosești disavow
Disavow permite webmasterilor să comunice motoarelor de căutare, în special Google, să nu ia în considerare anumite link-uri care duc către site-ul lor atunci când evaluează clasamentul acestuia în rezultatele căutării. În alte cuvinte, este un fișier text care conține adrese URL sau domenii cu care nu vrei să fie asociat site-ul și comunici asta și motoarelor de căutare.
Cât despre metricele date de third party tools, pot spune că în majoritatea cazurilor sunt greșite și nu reflectă realitatea așa cum o vede algoritmul Google. Prin urmare, pentru a stabili orice scor de toxicitate sau spam al unui site, link-urile acestuia ar trebui analizate manual de un specialist SEO.
Tool-ul de disavow trebuie folosit mai degrabă ca reacție la ceva ce s-a întâmplat și această acțiune trebuie să aibă un motiv întemeiat. Din experiență pot spune că, în general, văd utilitatea acestui tool în două situații: atacurile SEO și penalizările/avertismentele venite de la Google.
Penalizări sau avertismente de la Google
Dacă site-ul este ținta unui atac de negative SEO prin intermediul căruia un concurent sau un terț încearcă să afecteze clasamentul în motoarele de căutare prin crearea de link-uri spam către acesta, tool-ul de disavow poate fi util pentru a preveni o scădere în ranking sau o acțiune manuală.
Atacuri de tip negative SEO
Dacă site-ul a primit o penalizare manuală sau un avertisment de la Google pentru practici neloiale de link-building, cea mai bună cale de acțiune este crearea unui fișier disavow pentru toate link-urile care nu sunt naturale. Poți chiar să re-evaluezi strategia SEO și să mergi pe o schimbare a URL-urilor dacă se poate astfel încât cele care nu sunt naturale să rămână 404.
Cu toate acestea, este important să subliniez faptul că Google devine din ce în ce mai bun în a identifica și a ignora link-urile spam în mod automat, fără a afecta clasamentul site-ului vizat. Prin urmare, în majoritatea cazurilor, folosirea tool-ul de disavow nu este recomandată.
Chiar și în cazul unor link-uri cumpărate, Google se pare că merge pe ideea că ar putea fi un atac SEO negativ și pur și simplu alege să ignore acele link-uri, fără să fie necesară o acțiune manuală. Dar pentru a evita riscurile, ideal este ca toate acțiunile SEO să fie făcute în mod cât mai natural, în conformitate cu guideline-ul Google.
Așa cum poți vedea și în discuția de mai jos, avem o declarație de la JohnMu care susține cele spuse mai sus și concluzia este că disavow trebuie folosit doar în cazuri speciale, nu la recomandarea unor tool-uri care n-au direct legătură cu motoarele de căutare.
That seems like a terrible idea. (also, none of those metrics are things Google cares about, as any SEO tool will tell you… hopefully)
— giovannimu (official) — #StaplerLife (@JohnMu) May 3, 2023