Weekend-ul trecut am fost la Academia Titi Aur unde am luat parte la un curs de conducere defensiva si in continuare o sa va spun ce am facut eu la acest curs si de ce cred ca orice sofer ar trebui sa il faca.
Cursul a inceput cu o parte teoretica in care am invatat multe lucruri despre condus in general, dar mai ales despre cum sa conduci o masina astfel incat tu si cei din jur sa fiti in siguranta. Am vorbit si despre cateva lucruri tehnice care au fost explicate pe intelesul tuturor si ne-au fost prezentate statistici despre accidente si am inteles ca si jumatate de secuna este importanta.
Partea practica a fost impartita in 3 etape, in prima am invatat sa controlez o masina atunci cand rotile de pe spate derapeaza, a doua a fost despre franarea ABS vs. franarea fara ABS si diferenta de franare cu +/-10km, iar a treia parte a fost compusa din simularea unui accident la 13 km/h si cum sa iesi dintr-o masina atunci cand te rastorni cu ea.
Legat de controlul deraparii, exercitiul se face pe o masina care are doua volane, unul controleaza rotile din fata (cel din stanga) si celalalt rotile din spate, astfel va simula deraparea si tu trebuie sa faci manevrele necesare pentru a redresa masina. Franarea ABS vs. fara ABS mi s-a parut pur si simplu wow, nu stiam ca o sa fie diferente asa de mari, dar mai ales nu imi imaginam cat de mare e diferenta de la 46 la 56 de km de exemplu, dar aici o sa va las sa va convingeti singuri pentru ca stiu ca n-as fi crezut pe nimeni daca mi-ar fi spus asta inainte.
Ultima parte a teoriei, cea cu iesitul dintr-o masina rasturnata sper sa aveti ocazia sa o experimentati doar aici. E o senzatie de roller coaster, chiar faina as putea spune, dar asta doar pentru ca e facuta intr-un mediu controlat si primesti constant instructiuni despre miscarile pe care trebuie sa le faci ca sa te eliberezi din centura de siguranta si sa iesi din masina fara sa te ranesti.
De ce trebuie sa urmezi si tu cursul de conducere defensiva? Ei bine, pe langa partea practica unde inveti ce trebuie sa faci atunci cand masina iti scapa de sub control sau cum sa iesi din situatii limita, exista si partea de teorie care sper ca ii va face pe soferi sa realizeze riscurile la care se supun atunci cand activitatea principala nu e condusul si siguranta pe drumuri. Cu partea practica nu am cum sa va ajut in articol, dar va recomand sa mergeti la curs pentru ca merita, dar atunci cand vine vorba de teorie, o sa va spun cateva lucruri pe care le-am aflat in speranta ca vor ajunge la cat mai multe persoane.
Cand vorbesti la telefon in timp ce conduci, riscul de accidente creste de 9 ori, iar daca trimiti sms-uri, riscul creste de 22 de ori. Si asta nici nu e cel mai rau caz, riscul continua sa creasca cu cat conversatia te afecteaza mai mult din punct de vedere emotional, adica daca vrei sa te certi cu iubita sau daca seful te suna sa iti spuna ca nu ai facut ceva bine, indicat ar fi sa tragi pe dreapta si sa porti acea conversatie sau sa astepti pana acasa.
Desi multa lume considera cauciucurile ca fiind o parte nu prea importanta din masina, vreau sa va spun ca acestea afecteaza cel mai mult conditiile de siguranta in care te afli. Daca nu sunt schimbate la timp, timpul si distanta de franare cresc foarte mult, asta in conditiile in care poti salva viata unui om chiar daca franezi cu 5 cm mai in spate decat ai face-o in mod normal. Ei bine, cu asta in gand, vreau sa va spun ca daca gradul de uzura este ridicat, distanta de franare nu creste in cm, ci in zeci de metri. O trecere de pietoni are cam 2m, ar fi mai bine sa franati inaintea ei, nu 15 m dupa, nu?
Ca un bonus fact, adica un lucru pe care l-am aflat si apoi am fost wow, nici nu m-am gandit la asta, e faptul ca iarna, cauciucurile franeaza cu ajutorul zapezii pe care o aduna intre acele striatii deoarece s-a dovedit ca franarea atunci cand este contactul zapada-zapada este mult mai efectiva.
Am avut sansa( in urma unei tombole castigatoare) sa fac partial asta la ei,plus o usoara acvaplanare, fiix intre lectiile mele de condus, SI DAAAA totii ar trebui sa faca acest curs de conducere, eu sunt fost pasager moto si biciclistaaa in trafic zi de zi, soferii ar acorda mullt mai multa atentie, iarr din punctul meu de vedere, nuuu vb la telefon cand conduci.
Sunt bani aruncați pe geam .. prețurile sunt exagerate pentru informațiile / Senzațiile de care aveți parte .. vorbesc dpdv Condus sportiv /adrenalina
Asta e parerea ta, mie mi s-a parut un curs foarte util si informatiile pe care le-am invatat aici chiar pot face diferenta in cazul unui accident nefericit.
Trebuie sa merg si eu o data la cursul asta. Masina cu doua volane chiar e tare, nu am stiut ca volanul din dreapta e pentru rotile din spate. Smart thing 🙂