Lectia Namebox sau despre cat de important este back-up-ul pentru un blog

15 martie, ora 11 jumate, intru pe facebook si vad o gramada de postari legate de Namebox si de faptul ca niste servere au picat si oamenii de acolo nu aveau back-up. Imi era prea somn ca sa fac legatura, ba chiar ma gandeam „uite ma ce i s-a intamplat, ce o sa faca acum oare?”. Peste 2 minute primesc doua mesaje fix in acelasi timp „Marius, tu ai blogul picat”? Ce, nu, nu stiu, stai ca ma uit, aualeu, si eu am Namebox. Ce o sa faca s-a transformat in ce facem.

Am incercat cu ticket la ei pe site, mail-uri, am sunat. Nimic, dar absolut nimic si primul raspuns pe care l-am primit de la ei a fost abia la ora 1. Deja stiam de la ceilalti ce mesaj urma sa primesc. Adica sa imi spuna ca s-a produs un scurtcircuit la servere si ca nu exista nici un fel de back-up. Singura solutie ar fi sa trimitem noi un back-ul pe adresa lor de mail si sa asteptam.

Am crezut ca am ramas fara blog, pana la ora 22:30 eu nu stiam daca back-up-ul pe care il aveam era bun pentru ca plugin-ul care trebuia sa se ocupe de asta nu mai fusese updatat de mult. Mai ales ca by default acesta nu face back-up si la baza de date, iar fisierele erau ultimele lucruri pe care voiam sa le recuperez. Mai bine cateva sute de articole fara imagini decat mii de imagini care nu-si gaseau locul.

Deoarece nu am primit nici un raspuns de la Namebox am hotarat sa contactez alt furnizor de servicii de hosting. Asta se intampla pe la 11 noaptea. Undeva in jurul orei 2:00 blogul meu a fost up&running cu pierderi minore, doar cateva modificari pe care le facusem in urma cu o zi la tema si alte lucruri pe care le-am putut recupera usor.

Plug-in-ul care l-a salvat se numeste BackWPup. Acesta face backup la fisiere, baza de date si ai optiunea (chiar si in varianta free) de a trimite acest back-up pe Dropbox. Pentru Google Drive ai nevoie de varianta pro. Dar atentie, trebuie sa selectezi in optiuni si baza de date, nu doar fisierele.

Lectia pe care am invatat-o este ca intotdeauna trebuie sa faci back-up cel putin saptamanal, atat fisierelor, cat si bazei de date a blogului. Iar pentru a te asigura ca datele tale sunt in siguranta, eu te sfatuiesc sa copiezi acest back-up in pc si pe un serviciu de cloud gen Google Drive sau DropBox.

Unde cred eu ca au gresit cei de la Namebox?

Nu sunt expert in firme de hosting si cu atat mai putin in sysadmin. Ar fi multe de spus despre comportamentul celor de la Namebox si nu o sa ma leg deloc de partea tehnica pentru ca inteleg ca orice server poate fi atacat si atata timp cat sunt pe internet, informatiile nu pot fi niciodata in siguranta.

Ma asteptam la o comunicare mult mai buna din partea lor. Desi erau foarte multe bloguri picate, eu am aflat de acest lucru abia a doua zi, la ora 11:30. Cat de greu era sa trimita un mail tuturor sa isi verifice site-urile daca mai sunt online sau macar sa posteze ceva pe pagina lor de facebook?

Au fost magazine online care au picat si poate multi dintre bloggeri aveau campanii de publicitate in desfasurare si in felul acesta au pierdut bani din cauza link-urilor care n-au putut fi accesate.

In manual, la comunicarea de criza, spune ca indicat nu este sa anunti pe toata lumea ca ai unele probleme pentru ca s-ar putea sa se alarmeze. Acum sa-mi spuneti voi mie, oamenii aia care s-au trezit la restaurant ca nu le merge cardul de la ING au fost incantati ca n-ai fost anuntati ca exista probleme cu serviciul? Exact acelasi lucru se intampla si aici. Eu cred ca traim intr-o lume in care lucrurile se misca mult prea repede pentru a incerca sa mai ascundem probleme de genul si cel mai bine este sa fim transparenti si sinceri cu clientii nostri.

Sunt constient ca daca platesti pe host mai putin decat pe un Cuba Libre sambata seara in club, cel mai probabil vei intampina la un moment dat anumite probleme. Aici intervine si suma pe care esti dispus sa o dai pentru un host bun pentru ca in unele cazuri trece si de 100 euro pe luna, asta chiar pentru un blog, sa nu mai vorbim de magazine online.

Cealalta problema este ca desi au fost asaltati cu mail-uri de la clienti tot nu au ales sa ii informeze pe acestia de problema. Cu un simplu mesaj afisat in platforma puteau sa reduca numarul de mail-uri care probabil spuneau doar atat „nu imi merge site-ul, de ce?”.

Namebox a fost o lectie pentru toti si sper ca de acum inainte ne vom aminti sa ne facem back-up-urile la timp pentru ca si eu am pierdut content-ul de pe BucharestJournal. Blogul a fost putin mai norocos, dar in timpul in care am crezut ca l-am pierdut, am realizat cat de important este penru mine.

Ulterior (la mai mult de o zi de la nefericitul eveniment), au revenit cu acest anunt in care recunosc faptul ca au fost victimele unui atac informatic. Iar daca priviti cu atentie, in acel mesaj au inclus si o referinta la forta majora, adica daca ii veti da in judecata aveti sanse foarte mari sa o faceti degeaba sau sa puteti cere despagubire doar cei cativa euro pe care i-ati dat pe luna pe host.

namebox

Lasa un comentariu