PewDiePie si despre cum presa lor e la fel de proasta ca a noastra

Observ ca exista un fel de razboi rece intre persoanele care activeaza in online (vloggeri, bloggeri, creatori de continut) si multi jurnalisti, iar acest lucru nu se intampla doar la noi. Scriam acum ceva timp despre atacurile dintre Digi24 si vloggeri si acum am vazut si toata nebunia asta care s-a creat in jurul lui PewDiePie.

Inteleg ca e nevoie mare de vizualizari si ca atunci cand iti iei salariul in functie de articolele pe care le scrii ai tendinta sa exagerezi anumite subiecte sau sa bagi titluri cat mai scandaloase ca sa dea lumea click, dar uneori treaba asta merge mult prea departe si realitatea ajunge sa fie deformata foarte mult.

Chiar nu e ok sa te joci cu imaginea unui om doar ca sa faci tu cateva vizualiari si e total neprofesionist ca un site precum WSJ sa publice doar parti de adevar dintr-o stire. Stiu, nu e ok nici ce a facut Pew pentru ca a dus gluma aia mult prea departe si a ajuns sa atace multi oameni pentru ca a folosit un limbaj total nepotrivit in afisul acela. Dar haideti sa incetam sa mai fim asa de politically corect ca mie mi s-a luat. O sa ajungem sa nu mai putem face nici o gluma. O sa ajungem sa spunem ca nu esti gras la 170 de kile, esti doar bine facut, nu esti prost, ci special, n-ai inselat ci doar ai testat alta interfata. 

Politically corect e doar o scuza pentru oameni carora le e frica sa isi spuna parerile ca sa nu fie judecati de altii, si ghici ce? Si ceilalti gandesc de multe ori la fel ca tine dar tot o sa te judece pentru ce spui pentru ca asa li se pare normal din punct de vedere social. Oare daca pe pancarta aia scria Hate the Jews in loc de Kill The Jews era putin mai ok? Mie mi se pare ca nu pentru ca oricum ai lua-o a fost doar o gluma total neinspirata in urma careia Pew incerca sa arate cat de ieftin se vand oamenii pe Fiverr si ca sunt in stare sa faca aproape orice pentru doar 5 dolari.

Inainte de a trece mai departe o sa va spun povestea pe scurt ca sa aiba sens ceea ce am scris pana acum:

Wall Street Journal a publicat acest articol cu titlul Disney Severs Ties With YouTube Star PewDiePie After Anti-Semitic Posts si toata lumea si-a pierdur mintile, stirea este preluata de diverse site-uri de stiri si PewDiePie este catalogat drept nazist si antisemit. WSJ foloseste tehnica de framing* pentru a-si sustine teoria si foloseste parti din clipurile sale scoase din context.

Povestea clipului in care acesta plateste doi oameni sa tina un semn pe care scrie Kill The Jews incepe cu site-ul Fiverr si cu incercarea acestuia de a arata ca pentru 5 dolari foarte multi oameni sunt dispusi sa isi calce pe principii si sa faca lucruri cu adevarat scandaloase.

Dupa toata povestea asta, Felix Arvid Ulf Kjellberg (pe numele sau real) publica un videoclip (link la sfarsitul articolului) in care recunoaste faptul ca gluma pe care a facut-o a degenerat si face o scurta recapitulare a conflictelor pe care le-a avut de-a lungul anilor cu media.

Eu nu prea urmaresc vloguri si trebuie sa recunosc faptul ca nu prea imi place tipul de content pe care il posteaza el, dar chiar nu e ok sa te iei de oameni in public doar pentru ca nu-ti place tie ceva. Si cu siguranta nu e ok sa te agati de orice tampenie pe care cineva o face ca sa iti indeplinesti acest scop. Sunt constient ca este un subiect foarte delicat ceea ce s-a intamplat aici si Felix a ales sa faca gluma asta in cel mai gresit mod posibil si ca erau mult mai multe modalitati prin care putea sa arate ce pot face oamenii pentru 5 dolari. Ah, si daca vreti sa vedeti ce pot face oamenii pentru niste bani sau cateva mii de followeri in plus, va invit sa vizionati filmul Nerve.

Ar mai fi multe de spus despre subiectul asta, dar incerc sa pastrez articolul cat mai scurt asa ca o sa va mai las doar un gand. Nu a fost corect mesajul pe care l-a transmis prin intermediul acelor doi oameni, dar fiecare are glumele lui proaste care ajung mai mult sau mai putin virale si cu siguranta nu e ok sa judecam un om doar prin prisma unei intamplari nefericite, iar media ar trebui sa constientizeze impactul pe care il au asupra cuiva prin articolele pe care le publica si sa trateze aceste subiecte mult mai obiectiv.

*Tehnica de framing se refera la modul in care o agentie de stiri decide sa relateze un eveniment. Astfel, pot pune accentul doar pe un aspect al povestii si nu pe totul in ansamblu. Rezultatul? Din „Un Bucurestean a fost ucis dupa ce a patruns prin efractie in locuinta unui senator si a incercat sa-i omoare familia acestuia” tu vei vedea, cel mai probabil, in ziar „SOC: Bucurestean ucis de un senator.” Si ca sa fac definitia asta mai simpla voi lasa mai jos o imagine care explica foarte bine ceea ce media face atunci cand relateaza anumite subiecte.

media framing pewdiepie

Lasa un comentariu